v ESG
Management Research Institute
• Background and
needs
■ What is ESG
management? It is a corporate management policy that aims to improve the
benefits for stakeholders, including shareholders, consumers, workers, and
communities, and intended to improve financial performance and create social
value.
■ In the face of climate change and the COVID-19 pandemic,
companies are being strongly urged by their key stakeholders such as investors,
customers, credit rating agencies, and governments to adopt high standards of
ESG management.
■ The role and
importance of ESG management in improving the value of social and environmental
performance to a
company's economic performance in a stakeholder capitalist market is expanding.
Mandatory disclosure and increased regulation of ESG information are increasing, such as the 'Mandatory
Supply Chain Due Diligence Obligations' for management transparency in the
international community.
■ In countries
such as South Korea, the United States, and the EU, policies and regulations
are in place to achieve net zero carbon emission by 2050. Investors now insist
on incorporating ESG considerations into company assessments. Consumers have
begun to pay attention to companies and brands with ESG core elements in
terms of their consumption trends and consumer
awareness.
• Purpose
■ In order to respond to changes in the global society, the ESG
Management Institute conducts research to contribute to the establishment of an
ESG ecosystem and the creation of ESG socials value through industry, academia
and research institute collaboration.
- Research on international ESG policy trends
- Research on corporate for ESG
- Developing
ESG-related research papers and educational contents
- Finding demand from overseas universities, public institutions, state,
and industries, and establishing
external cooperation projects and networks
v 국제ESG경영연구소(International ESG Management Institute)
○배경 및 필요성
▪ESG경영이란? 주주를 포함한 소비자, 근로자, 지역사회 등 이해관계자의 편익 증진을 목적으로 하는 기업의 경영방침으로 재무실적 향상과 사회적 가치 창출을 목표로 한다.
▪기후변화와 코로나19 팬데믹을 거치면서 기업의 핵심 이해관계자인 투자자, 고객, 신용평가사, 정부 등이 기업들에게 높은 수준의 ESG경영체계를 갖추도록 강력하게 요구받고 있다.
▪이해관계자 자본주의 시장에서 기업의 경제적 성과에 사회적, 환경적 성과의 가치를 개선시키는 ESG경영의 역할 및 중요성은 갈수록 확대되고 있다. 국제사회에서의 경영투명성에 대한 ‘공급망실사 의무화 법안’과 같이 ESG정보공시에 대한 의무화와 규제 강화가 높아지고 있다.
▪한국, 미국, EU 등을 중심으로 한 국가에서는 2050년까지 탄소중림(Net Zero) 달성을 위한 정책과 규제가 이루어지고, 투자자 측면에서도 기업 평가로 ESG를 반영을 요구하고 있다. 소비자 측면에서는 소비 트렌드와 소비자 인식이 ESG 핵심요소를 갖춘 기업과 브랜드에 주목하기 시작하였다.
○목적
▪국제사회 변화에 대응을 위하여 국제ESG경영연구소에서는 산학연을 통하여 ESG생태계 구축과 사회적가치 창출을 위하여 연구한다.
▶국제 ESG 정책 동향 연구
▶ESG 기업 환경변화 연구
▶ISO ESG 심사원 교육 과정
▶ESG 관련 연구논문 및 교육 컨텐츠 개발
▶해외 대학, 공공기관, 국가, 산업계의 수요 발굴 및 대외협력 사업 및 네트워크 구축 등